آدنیوم - Adenium
نوشته شده توسط : hr

 

آدنیوم

  • فارسی اصیل :ندارد
  • فارسی رایج: آدنیوم
  • نام انگلیسی:Impala Lily/Karoo rose
  • نام علمی: Adenium spp
  • از خانواده: Apocynaceae
  • خاستگاه: شرق آفریقا( از موریتانی و سودان تا سنگال) و یمن

آدنیوم گیاهی از خانواده خرزهره و بومی مناطق جنوب و شرق آفریقا است.این گیاه هم مثل پسرعموی خود(خرزهره)سمی میباشد وباید درمحلی که حیوانات یا بچه های کوچک رفت و آمد دارند دور از دسترس قرار گیرند.با این که این گیاه از خانواده خرزهره است ولی یک گیاه گوشتی بشمار می آید,و میتواند درساقه های خود آب ذخیره کند و در شرایط بی آبی ازآن استفاده کند.به این گل، گل رز بیابان هم گفته میشود زیرا گلهای شیپوری قرمز تا صورتی رنگی در اواخر زمستان و اوایل بهار میدهد و از بذر ان برای تکثیرمیتوان استفاده میشود این گل دارای ساقه بنسای مانند و طوقه متورم شده است برای همین طرفداران زیادی دارد.نگهداری راحت،گلهای درشت ومقاوم بودن آن هم دلیلی است که موجب شده این گیاه گیاهی خاص و آنتیک برای آپارتمان تبدیل شود.

 

 

آدنیوم در طبیعت

 

گل آدنیوم

گل آدنیوم

نیازها:

 

آبیاری: درفصل رشد گیاه برای رشد کافی در آپارتمان باید هفته ۲ بار سیرآب شود درغیراین صورت رشد گیاه کند میشود. ولی در موقع خواب گیاه ۱۰ روزیکبار نیز کافیست.

در تابستان به صورت روزانه انجام شود .
بهتر است آبیاری طوری صورت گیرد که همواره خاک مرطوب باقی بماند.
آبیاری بیش از اندازه باعث ازبین رفتن گیاه و پوسیدگی ساقه و ریشه خواهد شد.

نور: این گیاه بومی مناطق بیابانی و یک گیاه گوشتی است پس به نور کامل غیر مستقیم آفتاب احتیاج دارد برای گلدهی آدنیوم به ۴ الی ۵ ساعت آفتاب مستقیم و بقیه روز به آفتاب غیرمستقیم نیاز دارد.

رطوبت: این گیاه به خشکی هوا مقاوم است ولی در هوای مرطوب و گرم بهترین رشد را خواهد داشت در کل میتونم بگم طبق تجربه این گیاه رطوبت دوسته و رطوبت هوا باعث کلفت شدن تنه و زیبا تر شدنش میشه.همچنین گیاهانی که در هوای مرطوب رشد کردند گلهایشان  دارای تنوع رنگ بیشتری نسبت به آنهایی که در خشکی زندگی  کردند،می باشند!!

خاک : به خاکی با زهکشی و تهویه خود نیاز داردبهترین خاک در منابع ،خاک کاکتوس میباشد یعنی یک قسمت ماسه،شن،کودپوسیده،خاک باغچه  ولی ما توی خاک هلندی هم نتیجه خوبی گرفتیم.

خاک شنی ، ماسه ای، لومی سبک و خوب زهکشی شده .
بهتر است خاک مرطوب باشد و کمی قلیایی.
ph خاک مورد استفاده برای این گیاه بین 6 تا 8 باشد.

دما: بهترین دما بین ۱۰ تا ۳۰ درجه میباشد به سرما حساس میباشد و در زیر ۱۵ درجه زرد میکنه و تا ۱۰ میتونه زنده بمونه. در بهار و تابستان میتوان در حیاط نگهداری کرد ولی در موقع سرما حتما باید داخل نگه داری شودتا گیاه یخ نزند.کمی هوای خنک مثلا شبهای ۱۷ تا ۱۸ درجه باعث گل انگیزی در عید میشه.

دمای بین 10 تا 35 درجه برای نگهداری این گیاه دمایی مطلوب بشمار می آید.
این گیاه نباید در معرض سرمای شدید قرار گیرد زیرا باعث از بین رفتن گیاه و ریختن برگهای آن خواهد شد .

تغذیه: درطبیعت این گیاه به راحتی از مواد غذایی خاک استفاده میکند حتی در نبود مواد غذایی هم به دنبال غذا ریشه های خود را تا عمق خاک و اطراف می دواند ولی در شرایط گلدان باید درطول فصل رشد ماهی یکبار با کود کامل طبق دستور گیاه کوددهی شود در صورت کود ندادن رشد گیاه متوقف میشود وگاهی هم برگها زرد خواهند شد.توجه شود که دادن کودهای اوره یا ازت بالا باعث زشتی و لاغر شدن تنه گیاه میشه حتما از کود های فسفر و پتاس بالا بهش بدید ازت بالا باعث خوش خوراک شدنو  مستعد شدن به مگس سفید میشه…

کوددهی: یک بار در سال صورت گیرد.

گلدهی : در مناطق بومی خود در اواخر زمستان تا بهار گل های شیپوری و بزرگی میدهد.البته برای گلدهی در آپارتمان حتما بایددر دمای زیر 10 درجه به مدت 2 ماه نگهداری شود تا نیازسرمایی آدنیوم برطرف شود.

تکثیر:تکثیرتجاری این گیاه به وسیله بذر در ایران مرسوم تراست ولی پیوند،قلمه ساقه و ریشه و حتی خوابانیدن هوایی هم در برخی کشورها مرسوم است.گلهای این گیاه دگرگرده افشان هستند یعنی باید به وسیله حشرات یا دستی گرده افشانی شوند تا بذر دهند.

هشدار: این گیاه سمی میباشد و مراقب باشید که در دسترس کودکان وحیوانات قرار نداشته باشد.
لمس این گیاه باعث تحریکات پوستی میشود و در صورت بلع باعث مسمومیت میشود.

آدنیوم حاصل از بذر

آدنیوم حاصل از بذر

 

نحوه ی پیوند آدنیوم

نحوه ی پیوند آدنیوم

 

پیوند اسکنه آدنیوم

پیوند اسکنه آدنیوم

قلمه آدنیوم

قلمه آدنیوم

گلدهی : در مناطق بومی خود در اواخر زمستان تا بهار گل های شیپوری و بزرگی  میدهد.البته برای گلدهی در آپارتمان حتما بایددر دمای زیر ۱۰ به مدت ۲ ماه نگه داری شود تا نیازسرمایی آدنیوم برطرف شود.

هرس: یکی از مسایلی که تولیدکنندگان به آن کمتر توجه میکنند همین هرس می باشد.بطوریکه گیاه به صورت تک شاخ رشد کرده و گلدهی کمی دارد ولی در صورت پینچ(چیدن جوانه انتهایی)آن چند شاخه شده وگلدهی آن افزایش میابد.همچنین میتوان گیاهان پیری که برگهای آن ریخته شده را با هرس شدید دوباره جوان کرد.در گونه هایی که با پیوند افزوده شدند با هرس شدید میشود گیاه را به گلدهی وادار نمود

تعویض گلدان:گلدان هر دو سال یکبار در بهار با یک سایز بزگرترو حتما خاک قبلی باید به کل عوض شود و ریشه ها هم هرس شود

 

تعویض گلدان آدنیوم

آفات و امراض : تار عنکبوتی، شپشک و شته از آفت های این گیاه بشمار می آیند.
بیماری های قارچی نظیر لکه برگی و سفیدک پودری این گیاه را تهدید میکند.

 

گونه های مهم آدنیوم:

 

Adenium obesum:

—این گونه در آفریقا یافت میشود و دارای  گل و برگ های متنوعی میباشد. گلها خود عقیم بوده پس بنابراین گیاه دگرگشن است و در گلخانه ها با مسواک یا براش آنها را دستی گرده افشانی میکنند.رایج ترین ادنیوم در بازار میباشدو   به خاطر رشد قوی و گلهای درشت خود بیشتر با گونه های دیگر هیبرید میشود.راه شناسایی گونه ی آن پررنگ بودن لبه های گلبرگ و کمرنگ شدن ان به سمت داخل گل!طوقه آدنیون که ویژگی مهم آنها است در این گونه نسبت به گونه های دیگر باریک تر بوده و پرچم های گل تا لب گلوگاه گل بیرون امده است.این گیاه در مناطق معتدل در طول سال میتواند وادار به گلدهی شود.
ادنیوم اوبسوم

ادنیوم اوبسوم


Adenium multiflorum:

دارای برگهای درشت و براق است این گونه درحالی که فاقد برگ است، در زمستان تا بهار گل میدهد برای گلدهی هم به سرمادهی  نیازمند است

آدنیوم پرگل

آدنیوم پرگل

Adenium swazicum:

این گونه بومی کشور سوازیلند و بخشی از آفریقای جنوبی بوده وبه دلیل آب و هوای آن منطقه این گونه به هوای سرد و خاک مرطوب و پوسیدگی ریشه اداپته شده است که این ویژگی مطلوبی در این گیاهان میباشند .شناسایی این گونه از طریق رنگ جامد و یکدست گلبرگ ها و پرچم های کوتاه آن میسر است.معمولا این گونه را با گونه ی اوبسوم به خاطر ویژگیهای مطلوب هر دو گونه هیبرید میکنند که گونه ی Arizona حاصل میشود.

 

ادنیوم سوازی

ادنیوم سوازی

 

Adenium arabicum:

همانطور که از نام آن بر میاید بومی مناطق بیابانی شبه جزیره عربستان میباشد به همین دلیل طی تکامل خود نسبت به خشکی و گرما مقاوم شده است  و همچنین در بیابان در طول فصول گرم یک دوره دورمنسی داشته و در کل فصل رشد و سرعت رشد کوتاهی دارد به همین دلیل دارای ساقه ی کوتاه و کلفت و برگهای گوشتی تر نسبت به بقیه گونه ها است .گلهای ریز گیاه در آخر بهار هنگامی که گیاه برگهای خود را ریخته تا وارد خواب شود ظاهر میشوند.

 

ادنیوم عربی

ادنیوم عربی

 

Adenium somalense:

گونه پر رشد و مناسب برای استفاده در فضای سبز در مناقطی که یخبندان وجود ندارد  .گونه ی درختچه ای و حساس به سرما از این جنس.مشخصه این گونه طوقه مخروطی شکل و رگبرگ های روشن برگ،و همچنین ارتفاع بلند گیاه و اندازه کوچک گلها نسبت به اندازه ی گیاه، خود از مشخصات این گونه هستند.

آدنیوم سومالنس

آدنیوم سومالنس

Adenium somalense var. crispum:

گونه بسیار زیبا و کمیاب با برگها و گلهای پیچ و تاب دار.این زیرگونه در آینده اصلاح نژاد آدنیوم نقش پر رنگی خواهد داشت

 

آدنیوم کریسپوم

آدنیوم کریسپوم

هیبریدگونه عربی با سومالنس

هیبریدگونه عربی با سومالنس

 

Adenium bohemianum:

دارای برگهای پهن ،خواب زمستانی طولانی وفصل رشد کوتاه حدود ۳یا ۴ ماه! گلدهی ضعیف و در نتیجه بذر گیری ضعیف!

 

آدنیوم

آدنیوم

***********************

۷ نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها

آموزش نگهداری آدنیوم

۷ نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها :  آدنیوم گیاه مقاومی که در مناطق گرم و مرطوب به خوبی رشد می‌کند. آدنیوم به دلیل تنوع زیاد رنگ گل‌ها و راحت بودن تبدیل به گیاه بونسای، به طور گسترده در تمام مناطق دنیا پرورش داده می‌شود. معنی بذر بونسای که در بسیاری از سایت‌ها استفاده می‌شود کاملاً اشتباه بوده و در واقع بونسای یک هنر می‌باشد، و هر درختی را می‌توان با هرس کردن و تربیت درست به بونسای تبدیل کرد اما تنها گیاهی که از ابتدا به شکل بونسای می‌باشد آدنیوم می‌باشد.

چند نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها: ۱- خاک: خاک مناسب برای آدنیوم ها خاک سبک می باشد که ریشه به راحتی در آن رشد کند و رطوبت را به مقدار زیاد در خود نگه ندارد در کشورهایی مثل تایلند که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان آدنیوم می‌باشد از ترکیب ماسه، کوکوپیت، ورمیکولیت استفاده می‌شود. گلدان آدنیوم باید داری سوراخ‌هایی در کف باشد تا بتواند آب را به راحتی از خود عبور دهد.

۲- آبیاری: آدنیوم به آبیاری منظم احتیاج دارد در فصل رشد هفته‌ای یک بار آبیاری و در مناطق گرمسیری و خشک دو بار آبیاری کافی می‌باشد. زمانی که دما به حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد رسید آبیاری را به حداقل برسانید حتی شاید ماهی یک بار آبیاری در زمان خواب کافی باشد. هر چه اندازه گیاه بزرگ‌تر باشد به آبیاری کمتری نیاز دارد. خاک گیاهان کوچک برای رشد بهتر باید همیشه مرطوب باشد.

۳- دما: آدنیوم ها دمای بین ۶ تا ۵۰ درجه را به خوبی تحمل می‌کنند. گونه‌هایی که گل آنها قرمز است به دمای بالا مقاومت بیشتری دارند. دمای زیر ۶ درجه سانتی‌گراد می‌تواند آسیب جدی به گیاه بزند.

۴- نور: آدنیوم به نور زیاد و کامل نیازی دارد، اگر به گیاه نور کامل برسد ساقه‌های کلف تر و زیباتری خواهد داشت همچنین نور یکی از نیازهای اصلی آدنیوم ها برای گلدهی هستند. بهتر است از قرار دادن  گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید در فصل تابستان خودداری شود. به طور کلی آدنیوم در روز به ۴ تا ۵ ساعت نور کافی نیاز دارد.

۵- تغذیه: در فصل رشد آدنیوم ها که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد می‌توان از کودهای کامل استفاده کرد. کودهای حاوی پتاس برای این گیاه مناسب می‌باشد.

۶- هرس آدنیوم: هرس کردن آدنیوم یا به اصطلاح سر برداری مزایای زیادی دارد. هرس باعث می‌شود گیاه تنه قطورتری داشته باشد. همچنین برای گلدهی آدنیوم ها بهتر است هر سال یا هر دو سال گیاه هرس شود و ساقه‌های ضعیف و بلند حذف شود.

۷- تکثیر آدنیوم: تکثیر آدنیوم ها عمدتاً از طریق بذر انجام می‌شود.

منبع: میهن کاکتوس

********************************

 روش نگهداری از گیاه آدنیوم

بنسای آدنیوم

بنسای آدنیوم

برای نگهداری از آدنیوم صد در صد باید شرایط نگهداری از اون رو بدونید پس با من همراه باشید.

به آدنیوم ها چه میزان آب بدهیم؟

از اونجایی که این گیاه هم مثل کاکتوسها آب رو درون بافتهای خودش ذخیره میکنه پس میزان نیازش به آب هم مثل کاکتوسهاست. یعنی باید صبر کنید تا زمانیکه سطح خاک تا عمق سه سانتی متری خشک بشه و بعد از اون به گیاه آب بدید. یادتون باشه اگه به آدنیوم بیش از حد آب بدید مثل کاکتوسها ریشه و ساقه گیاه به سرعت پوسیده میشه و گیاه به سرعت از بین میره. درسته که آبدهی زیاد به گیاه باعث پوسیدگی گیاه میشه اما خشکی خاک گیاه هم باعث رکود و عدم گلدهی گیاه خواهد شد و همینطور تنه گیاه چروکیده و خشک میشه و به دنبال اون برگهای آدنیوم خواهد ریخت.

سرحال بودن آدنیوم به علت روش صحیح آبدهی

سرحال بودن آدنیوم به علت روش صحیح آبدهی

گیاه آدنیوم به غبار پاشی نیاز داره اما این غبار پاشی شامل برگهای گیاه میشه و نه تنه گیاه. پس روی تنه و ساقه ی گیاه آب نپاشید. شاید بگید توی فصل تابستون و با وجود هوای گرم باید چطور به این گیاه آب داد؟ باید بگم که شما حتی میتونید به گیاهتون هر روز آب مورد نیاز رو برسونید و گیاه رو آبدهی کنید اما باید حتما قبل از آبدهی خاک گیاه رو چک کنید.

تنوع رنگی بالای گلهای آدنیوم
تنوع رنگی بالای گلهای آدنیوم

میزان نور مورد نیاز آدنیوم ها

اگه دلتون میخواد گیاه آدنیومتون به گل بنشینه، نور آفتاب رو به گیاهتون برسونید. مکانهای کم نور و آپارتمانی باعث میشه ساقه های گیاه بلند و باریک و علفی شکل بشن و گیاه هم نتونه به گل بنشینه.

علفی و دراز شدن آدنیوم بر اثر کمبود نور

اگه میگم نور آفتاب رو به گیاهتون برسونید منطورم نور آفتاب کم جون زمستونه نه آفتاب پر قدرت و سوزان تابستون. پس شما در فصل تابستان آدنیومتون رو با کمی فاصله از پنجره جنوبی قرار بدید، بطوری که یکی دوساعت آفتاب به گیاه برسه و در ادامه ی روز هم نور غیر مستقیم رو داشته باشه. که در واقع به این شرایط مکانی، سایه آفتاب میگن. این شرایط بهترین موقعیت برای آدنیوم در فصل تابستان هست. یادتون باشه این گیاه هرچقدر بزرگتر باشه، نیاز نوری بیشتری خواهد داشت. در ضمن با قرار دادن آدنیوم پشت پنجره گیاه به مرورزمان به سمت آفتاب متمایل میشه. پس شما برای جلوگیری از کج شدن گیاه هر هفته گیاه رو 45 درجه بچرخونید.

آدنیومها در شرایط مناسب سایه آفتاب

آدنیومها در شرایط مناسب سایه آفتاب

گلدهی آدنیوم در شرایط نوری مناسب

گلدهی آدنیوم در شرایط نوری مناسب

خاک مورد نیاز آدنیوم

خاک مورد نیاز آدنیوم خاکی سبک با زهکش مناسب هست. اگه علاقه به تهیه خاک برای آدنیومتون دارید، میتونید این خاک رو از مخلوطی از پرلایت و شن و قلوه سنگهای ریز انتخاب کنید. برای کاشت این گیاه از گلدان سرامیکی استفاده کنید.  برای کوددهی این گیاه هم از کود کامل فسفات البته با نصف غلظت ممکن و بصورت ماهانه استفاده کنید.

آدنیوم هاپشت پنجره شرقی

آدنیوم هاپشت پنجره شرقی

گل آدنیوم

گل آدنیوم

************************

در مطالب قبلی در مورد آدنیوم و روش نگهداریش مفصل صحبت کردیم. معمولا علاقه مندان به گل و گیاه همیشه به دنبال راه حل هایی برای پرورش هرچه بهتر گیاه و همینطور تکثیر اون هستند. اما همینطور که میدونید تا هر کاری اصولی و طبق قواعد نباشه نتیجه مطلوب هم نخواهدداشت. برای تکثیر گیاه آدنیوم هم اصول و قواعد خاصی وجود داره که من مرحله به مرحله براتون توضیح میدم.

آدنیوم دوشاخه شده بعد از تکثیر و سرزنی

آدنیوم دوشاخه شده بعد از تکثیر و سرزنی

تکثیر آدنیوم

مثل هر گیاه دیگری قلمه گیری یکی از راه های متداول برای ثکثیر آدنیوم هست. برای اینکار شما باید از گیاهی با ضخامت ساقه ای مثل مداد، قلمه های 12 سانتی متری بگیرید و در خاک مخصوص بکارید. ( خاکی که برای قلمه گیری مورد نیاز هست تا زمانی که گیاه ریشه دار بشه، مخلوطی از یک قسمت پیت ماس و سه قسمت پرلایت هست). من برای اینکار در صورت نداشتن پرلیت خالص، از مخلوط کوکوپیت کوبیده شده همراه با پرلیت استفاده میکنم. چون هم رطوبت رو حفظ میکنه و هم گزینه خوبی برای بستر کاشت آدنیوم هست. بعد از آماده کردن خاک بستر کشت بخوبی به خاکتون آب بدید تا رطوبت کامل به خاک برسه و بعد از اون با چیزی مثل مداد حفره ای توی خاک ایجاد کنید و یک سوم از قلمه رو توی خاک قرار بدید با انگشت خاک های اطراف قلمه رو محکم کنید.

ضخامت کافی آدنیوم برای قلمه گیری

ضخامت کافی آدنیوم برای قلمه گیری

علفی و دراز شدن آدنیوم بر اثر کمبود نور

علفی و دراز شدن آدنیوم بر اثر کمبود نور

خاک مورد نیاز برای قلمه گیری آدنیوم

خاک مورد نیاز برای قلمه گیری آدنیوم

محیط گلخانه ای ایجاد کنید

بعد از کاشت آدنیوم برای آبدهی به اون صبر کنید تا خاک اون خشک بشه و بعد اقدام به آبدهی کنید. شما میتونید برای مراحل بعد آبدهی و جلوگیری از له شدن بافت آدنیوم از اسپری آب استفاده کنید. یادتون نره که قلمه جدید رو به دور از نور خورشید اما در مکانی روشن و پر نور قرار بدید. برای اینکه قلمه جدید سریعتر ریشه دار بشه محیط گلخانه ای رو براش درست کنید. یعنی با یک نایلون و یا پلاستیک روی اونو بپوشونید تا رطوبت گیاه به خوبی حفط بشه. تا زمان ریشه دار شدن آدنیوم جدید حدودا ده هفته به زمان نیاز هست.

قلمه گیری آدنیوم به طول 12 سانتی متر و ضخامت به انداره مداد

قلمه گیری آدنیوم به طول 12 سانتی متر و ضخامت به انداره مداد

تکثیر آدنیوم از طریق کاشت بذر

روش دیگری هم برای تکثیر آدنیوم وجود داره که بسیاااار شیرین و جذابه  و به آدم حس شیرین مادر شدن رو میده. در این روش از بذر آدنیوم استفاده میشه و میتونید از نزدیک شاهد متولد شدن گیاه جدیدتون بشید.

بذر آدنیوم ( بذر کرمی رنگ بذر آدنیوم هست )

بذر آدنیوم ( بذر کرمی رنگ بذر آدنیوم هست )

برای استفاده از بذر آدنیوم نباید توقع داشته باشید که گیاه متولد شده دقیقا مثل مادر باشه چون هر بذر از مادر متفاوتی گرفته شده. بذر آدنیوم ار خود گیاه آدنیوم و در غلاف های خاصی بوجود میاد. اما باید به این غلاف ها زمان بدید تا روی خود گیاه رسیده بشن. در غیر این صورت گیاه جدید از  بذر های خام متولد نخواهد شد.

روش نگهداری کالانکوآ گل زیبای بهارینحوه نگهداری و پرورش گیاه کالانکوآ و میزان آب و نور مورد نیاز و خاک مناسب این گیاه. گیاه کالانکوآ دارای گلهای زیاد و ریز در رنگهای بسیار متنوع و زیباست.... 
ادامه مطلب
ارائه شده توسط 

برای کاشت بذر باید بذر رو به مدت 2 الی 3 ساعت در کاسه آبی بخیسانید و بعد بذر ها رو در مخلوطی از پرلایت و شن بکارید. شاید سوال بیاد توی ذهنتون که چرا اینبار بجای پیت ماس از شن استفاده شده؟ دلیل اینکار اینه که در روش قلمه گیری از پیت ماس برای ریشه دار کردن گیاه استفاده میکنیم اما در اینجا از شن برای حفره دار بودن و وجود منافذ باز برای رشد بذرها استفاده میشه. بعد از خیساندن بذر ها اونها رو در عمق 10سانتی متری خاک بکارید و بین هر بذر 3 سانتی متر فاصله بگذاریدو با خاک سبک روی اونو بپوشونید.

آدنیوم های ده روزه

آدنیوم های ده روزه

هرس کردن آدنیوم ها

گیاه آدنیوم هم مثل هر گیاه دیگری نیاز به هرس کردن داره با این تفاوت که هرس کردن آدنیوم میتونه دلایل مختلفی مثل قطع شاخه های آسیب دیده، تحریک گلدهی و یا حفظ فرم و شکل گیاه داشته باشه.

آدنیوم سرزنی و هرس شده برای چندشاخه شدن

آدنیوم سرزنی و هرس شده برای چندشاخه شدن

هرس کردن آدنیوم رو در اواخر فصل زمستان و یا اوایل بهار انجام بدید. بعضی از اوقات آدنیوم به علت عدم رسیدن نور کافی بصورت علفی رشد میکنه و دراز و بد قیافه میشه و یا در زمان لازم گیاه آدنیوم سرزنی نشده و بصورت تک شاخه رشد کرده. پس صد در صد به هرس کردن نیاز پیدا خواهند کرد. شما تنها کاری رو که باید انجام بدید اینه که ساقه گیاه رو تا نصف اندازه گیری کنید و اونو ببرید .

آدنیوم های یک ماه و نیمه

آدنیوم های یک ماه و نیمه

نکته بسیار جالبی که در مورد آدنیوم ها قابل توجه هست اینه که با هرس کردن آدنیوم به پر ترشدن و چند شاخه شدن گیاه کمک میکنید.

آدنیوم های دو ماه و نیمه

آدنیوم های دو ماه و نیمه

آدنیوم های سرحال و شاداب

آدنیوم های سرحال و شاداب

نگهداری از آدنیوم ها در فصل زمستان

برای نگهداری از آدنیوم ها در فصل زمستان دو راه وجود داره. اولین راه انتقال آدنیوم به مکان سرد برای خزان کردن گیاه هست. در این شرایط گیاه خزان و برگ ریزی میکنه. یادتون باشه دمای محیط زیر صفر نباشه چون این گیاه ظریف و زیبا به هوای سرد و یخ زدگی حساس هست. برای اینکار دمای 5 تا 10 درجه مناسب هست.

آدنیوم های 5 ماهه و 3 ماهه و 1 ماه و نیمه

آدنیوم های 1 ماهه و نیمه و 3 ماهه و 5ماه

در این روش گیاه نیاز به آبیاری نداره. اما میتونید به منظور جلوگیری کردن از خشکی ریشه گیاه کمی خاک رو با اسپری آب مرطوب کنید و در اوایل بهار گیاه رو به مکان گرم منتقل کنید و با کود فسفات بالا گیاه رو تغذیه کنید تا گیاه ترغیب به رشد و گلدهی بشه.

خزانه آدنیوم با رشد کم در تابستان

خزانه آدنیوم با رشد کم در تابستان

در روش دوم نگهداری از آدنیوم ها در فصل زمستان شما میتونید گیاه رو در فضای گرم منزل یا گلخانه قرار بدید. در این روش گیاه به خواب نمیره و به رشدش ادامه میده اما این رشد بسیااار کمتر از فصل بهار و یا تابستان هست. آبیاری در دفعات کم انجام میگیره. به این دلیل که گیاه بسیار مستعد برای پوسیدگی هست.

رشد بسیار زیبای تنه آدنیوم

رشد بسیار زیبای تنه آدنیوم

با رسیدن به فصل بهار تمام برگهای گیاه رو هرس کنید تا گیاه رشد بهتر و برگهای بیشتری داشته باشه. یادتون باشه سرشاخه های آدنیوم رو هم هرس کنید تا گیاه چندشاخه بشه. کود فسفات رو هم مثل روش اول به گیاهتون بدید.

پرورش خوب آدنیوم در دو خاک متفاوت

پرورش خوب آدنیوم در دو خاک متفاوت

آدنیوم های سرزنی شده

آدنیوم های سرزنی شده

 

***********************************

 

شرایط نگهداری آدنیوم

نور محیطآبیاری و رطوبتدمای ایده ال محیطخاک و تغذیه

زیاد

مرطوب

دمای بین 10 تا 35 درجه سانتی گراد

خاک شنی، ماسه ای ، لومی سبک و خوب زهکشی شده

نام انگلیسی : adenium – impala lily – Desert Rose

نام علمی : Adenium sp

تیره : Apocynaceae

تعداد زیادی از دوستان از ما خاسته بودن گیاه شاید جدید و رو به رشد و علی الخصوص بسیار زیبا و زاتا بونسای مانندآدنیوم رو براتون معرفی کنیم.گیاه ادنیوم گیاهی گوشتی از خانواده ی خرزهره میباشد. شاقه های متورم زیبا با توانایی ذخیره ی اب و البته توانایی بیشتری در دلبری.

ادنیوم بومی مناطق گرمسیر میباشد و همانطور که بیان شد از خانواده ی خرزهره.همونطور که از اسم خرزهره پیداس این خانواده کمی سمی بوده و بهتره بچه های کوچک و حیوانات خانگیمون خیلی در معرضشون نباشن و لیسمالشون کنند.شکل متورم ساقه های ادنیوم خیلی طرفدار داره و بخاطر همینهم علاقه مندان به بونسای از مشتریهای پروپاقرصش هستند.این گیاه طوی بهار گلهای بسیار زیبایی برنگ صورتی تا قرمز میده که ادنیوم رو با شکوهتر میکنه. اسم دیگر ادنیوم  DESERT ROSE یا رز بیابان هستش.

بونسای ادونیوم

گیاه ادونیوم دارای گونه های زیادی میباشد که یکی از انواعش که در ایران هم زیاد پیدا میشه ادنیوم عربیکم  adenium arabicum هستش. البته الان انواع پیوندی ادنیوم رو به افزایش هستش. همونطور که میدونین پیوند ما رو به اون چیزی که مد نظرمون هست و بهتره نزدیکتر مینه و میرسونه.اینم جالبه که بگه ادنیوم گیاهی مقاوم و قوی هستش با نگهداری ساده. پس هممون میتونیم این بونسای زیبا رو توخونه هامون داشته باشیم و بشه یکی از عزیزای دلمون.

adenium arabicumاین عکس ساقه ی غده ایی زیبای ادنیوم رو نشون میده. من که خودم با این گیاه سروکار داشتم و علاقه زیادی بهش دارم باز هم از دیدن این عکس لذت میبرم. توی این عکس شمایی از نوع تربیت بونسای گونش رو ملاحظه میکنین که میتونه به دوستایی که علاقه دارن به فرم خاصی از این گیاه برسن کمک کنه.راستی این گیاه گرمسیری تو اردن و عربستان فراوونه.

در قسمت پایین از نگهداری و تکثیرش بصورت مختصر مفید و کاربردی بیان میشه.

adenium arabicum

آب ادنیوم : بنظر میرسه مثل اکثر گیاهانی که در اپارتمان نگهداری میکنیم بصورت هفته ایی ۲ بار کافی باشه. یادموننره که بهتره پای گیاه خیس نباشه و بعد اقدام با ابیاری کنیم.این نکته هم که قبلا هم بیان شد ابیاری در زمستان و رکود گیاه هستش. در این زمان حتما اب کمتری بدهیم تا دچار پوسیدگی و رشد نحیف گونه ی گیاه نگردیم.

نور ادنیوم : درسته که این گیاه رو توی اپارتمان میخایم نگهداری کنیم و لی باید اینو در نظر بگیریم که تقریبا یه روال کلی رو حتمن باید در نظر بگیریم و اونم اینه که به بونسای و گیاهمون نور خوب بدیم. و باز میگم منظورمون از نور خوب ، نور شکسته شده ی پشت پنجره هست که باعث سوختن گیاهمون نشه.کلا اگه بخایم ادنیوم ما زیبا وگلده باشه  ساعت نوری خوبی برایش فراهم کنین.وباز هم فراموش نکنیم که نور سبب ضدعفونی کردن و جلوگیری از افات و بیماری میشه.ولی یوقت گیاهه  عزیزتونو  یهو از خونه بیرون نبرید و زیر نور مستقیم افتاب بزارید ،چون سبب سوخته شدن برگاش میشه.خوب بنده خدا عادت نداره!

دما ادنیوم : آدنیوم یک گیاه گرمسیری میباشد پس نیاز دمایی بالایی می طلبد و از سرما خیلی خوشش نمی اید. پس دمای منزلتان برایش مطلوب میباشد. از بین اعداد و ارقام هممیتوان حداقل ۱۴-۱۵ تا ۳۰-۳۲ رو برای این دوست داشتنی عزیز بیان کرد.

راستی یه نکته و قلق رو بنا به تجربه خدمتتون میخام بگم :

اگه میخاید سیکل گیاهتون منظم باشه و چندین سال مهمون عزیزتون باشه بهتره که در زمستان کمی گیاهتونو رو به خواب ببرید. بدین نحو که اگر جایی دارید که دمای اون نزدیک به حداقل دمای ذکر شده در بالا نزدیک بود ونور مناسب هم داشت ادنیومتون رو ببرید و به مدت ۲ ماه اونو بخاب ببرید. یادتون باشه که کاری نکنین که یخ بزنه فقط اروم اونو به خواب ببرید. وبعد ۲ماه یعنی نزدیکای عید اونو بیدار کنین که نتیجش خارق العاده هستش.

گیاه سرحالتر،پرگل تر،گل درشت ترو خوش رشد تر میشه .

خاک ادنیوم : خاک ادنیوم باید دارای زهکش خوب باشد تا از ماندن اب جلوگیری بشه وتهویه بخوبی انجام بشه . در کل اگه بخاید خاک ترد و سبک براش درست کنین مثل اموزش خاک کاکتوس بهتره که ترکیبی از شن ، ماسه ، کود پوسیده شده(حتما پوسیده)،خاک برگ .

روش تکثیر ادنیوم : تکثیر ادنیوم به چند روش انجام میشه. تکثیر با بذر و قلمه. البته ممکن است که بعضی ها با روشهایی چون کشت بافت و.. هم انجام بدن اما ما روش اقتصادی و مرسوم در ایران رو خدمتتون بیان می کنیم.

البته باید بیان کرد که این گیاه (ادنیوم) رو پیوند هم میزنن که ما جز روش تکثیر عنوان نمی کنیم .در پیوند زنی ادنیوم این نکته را در نظر میگیرند که واریته ایی که به بیماری ها مقاومتر است را به عنوان پایه و واریته ایی که دارایی گل بهتر و زیباتری است را به عنوان پیوندک انتخاب میکنند که ترکیب این دو باهم یک گیاه همه چی تمام بشود.

راستی گل دوستای عزیز بهترین نوع پیوند زدن ادنیوم پیوند اسکنه ایی میباشد.

چند نکته در مورد تکثیر با بذر ادنیوم :

بعد از گل دهی ادنیوم گل ان تبدیل به غلافی لوبیا مانند میشود که کم کم خشک شده و بذر درون ان اماده میشود .شما میتوانید قبل از خشک شدن غلاف انرا با نخ دور پیچ کرده تا غلاف باز نشود و بذر ها ریخته و هدر بروند.

نکته مهم دوم در مورد تکثیر ادنیوم این هستش که حتما دمای محیطی که بذر ادنیوم را کاشته اید رو بالا ببرید . دمای بالای ۲۷ و ۳۰ مطلوب میباشد و جوانه زنی بخوبی صورت میگیرد.

آفات و بیماریها آدنیوم : راستشو بخاین  دیگه مثل قدیما نیستش که خونواده خرزهره از افت در امان باشند. دوستای قدیمیتر میدونن قدیم افت سمت خرزهره نمیرفت علتش هم از اسم این گیاه معلومه !!! ولی امروزه همه چی عوض شده و این گیاه هم مصون از افت نیستش.در مورد افات باید بگه معمولا خانواده شته مهمون ما هستن. مبارزه با افات ادنیوم هم با سمپاشی سم دیازینون به نسبت ۱.۵ تا ۳ در هزار به فاصله ۱۵روز و تکرار ۲ مرتبه.دوستان عزیزی که تجربه مناسب ندارند از دوز پایین ۱.۵ در ۱۰۰۰استفاده کنن.(۱.۵ در هزار یعنی ۱.۵ سی سی در ۱۰۰۰ سی سی).

در مورد بیماری هم باید عرض بشه که اگر از غرقاب شدن وماندابی جلوگیری بشه و در معرض ساعت نور مناسب باشه معمولا بیماری خاصی نداره(البته اگر انها رعایت بشه) و اینها باعث جلوگیری از پوسیدگی ساقه و ریشه میشود .

تغذیه وکود دهی آدنیوم :بونسای ادنیوم چون یک گیاه گلده میباشد دارای تغذیه متفاوتی میباشد و گلدهی ادنیومباعث مصرف ذخیره اهن خاک میگردد.

بهتر است برای تغذیه وکود دهی آدنیوم از کود مایع حاوی اهن استفاده کرد ودر فصل رشد بصورت ۱۵ روز یکبار اقدام به ابیاری با کود مایع کرد.و اگر علایم کمبود کود اهن را ملاحظه کردید با دوز ۱.۵ در هزار  چند مرتبه بونسای  آدنیوم عزیزتون بدید تا گل بیشتر و خوشرنگ تری بهتون بده.از کود کریستالون صورتی هم میتوانید برای گل انگیزی استفاده کنین.

****************************

 

آموزش ساخت بونسای آدنیوم

 

آموزش ساخت بونسای آدنیوم

آموزش ساخت بونسای آدنیوم : adenium bonsai
در این مقالیه آموزش ساخت بونسای آدنیوم با روش خاصی که بیشتر در شرق آسیا استفاده میشود آموزش داده میشود. بونسای آدنیوم یکی از زیباترین بونسای ها می باشد آدنیوم یکی از راحترین و زود رشدترین گیاهان برای بونسای کردن می باشد که با هرس آدنیوم به راحتی میتوان بونسای درست کرد بهترین زمان هرس آدنیوم زمانی است که گیاه تازه میخواهد شروع به رشد نماید یکی از متداولترین کارهایی که روی آدنیوم  انجام می دهند هرس ریشه و چسباندن یک دکمه یا شیئی که زنگ نزنه در قسمت ته ادونیوم بعد از هرس ریشه هست که باعث میشه ریشه‌ها عمقی رشد نکنند و از بغل رشد کنند که هم زیباتر میشه و هم عمر و دوام بیشتری به ریشه‌های ادونیوم که در برابر پوسیدگی حساس هستند میده.
برای این کار ادنیوم رو باید از خاک در به یارید و کامل قسمت ریشه هارو هرس کنید. سپس یک شیء گرد در ته آدنیوم مربوطه بچسبانید و بکارید.
برای شکل گرفتن ریشه می تونید با به وجود آوردن شیارهایی مثل عکس‌های زیر باعث بشید ریشه فقط از همون قسمت‌های دلخواه در به یاد و بعد از در آمدن ریشه‌ها آنها را از زیر خاک بیرون به یارید تا زیباتر شوند.
حتی ادونیوم های ضخیم رو می تونید با نصف کردن ادونیوم به دو آدونیوم تبدیل کنید و بعد از انجام عملیات فوق چند روز برای پینه بستن ته ادونیوم بیرون در فضای آزاد در سایه بزارید و بعد از پینه بستن بکارید.
برای آموزش کامل کاشت بذر آدنیوم  اینجا کلیک کنید

آموزش ساخت بونسای آدنیوم تصویری :

ادونیوم های قطع شده و اماده برای کاشتن
ادونیوم های قطع شده و اماده برای کاشتن

 

پینه بستن ته کار بعد از یک هفته ، ته ادونیوم حاوی قارچکش هست
پینه بستن ته کار بعد از یک هفته ، ته ادونیوم حاوی قارچکش هست

 

قلمه آدنیوم
زائده های بریده شده جهت مشخص کردن قسمت هایی که نیاز داریم برای ریشه دار شدن

کاشت ادنیوم

آماده کاشت

 

جوانه آدنیوم
طریقه درست کردن زائده برای ریشه دار کردن

بعد از کاشت

بعد از کاشت

 

انواع آدنیوم
بعد از چهار تا شش ماه ریشه‌ها در قسمت‌های زائده دار در اومدن و شکل گرفتند

 

ادونیوم
ریشه دار شدن بعد از شش ماه زمانی که محل در اومدن ریشه مشخص نمیشه و خود به خود دور تا دور پر از ریشه میشه

بعد از کاشت مجدد

بعد از کاشت مجدد

ریشه آدنیوم

بعد از یکسال
کاشتن آدنیوم

بعد از کاشت مجدد

یکسالگی آدنیوم
بعد از یکسال

هرس ریشه آدنیوم

بعد از شش ماه مجدداً از خاک در میاد و بعد از حذف ریشه‌های مویی بهش شکل میدیم و مجدداً می‌کاریم

 

نحوه قرار گرفتن روی خاک
نحوه قرار گرفتن روی خاک

نحوه قرار گرفتن روی خاک

نحوه قرار گرفتن روی خاک
نویسنده : مهندس جعفرزاده

*****************************

 

انواع گل آدنیوم یا آندیوم :

ادنیوم اوبسوم آدنیوم پرگل ادنیوم سوازی آدنیوم سومالنس آدنیوم کریسپوم  ادنیوم عربی

 

روش تکثیر ادنیوم : تکثیر ادنیوم به چند روش انجام میشه. تکثیر با بذر و قلمه. البته ممکن است که بعضی ها با روشهایی چون کشت بافت و.. هم انجام بدن اما ما روش اقتصادی و مرسوم در ایران رو خدمتتون بیان می کنیم.

البته باید بیان کرد که این گیاه (ادنیوم) رو پیوند هم میزنن که ما جز روش تکثیر عنوان نمی کنیم .در پیوند زنی ادنیوم این نکته را در نظر میگیرند که واریته ایی که به بیماری ها مقاومتر است را به عنوان پایه و واریته ایی که دارایی گل بهتر و زیباتری است را به عنوان پیوندک انتخاب میکنند که ترکیب این دو باهم یک گیاه همه چی تمام بشود.

راستی گل دوستای عزیز بهترین نوع پیوند زدن ادنیوم پیوند اسکنه ایی میباشد.

چند نکته در مورد تکثیر با بذر ادنیوم :

بعد از گل دهی ادنیوم گل ان تبدیل به غلافی لوبیا مانند میشود که کم کم خشک شده و بذر درون ان اماده میشود .شما میتوانید قبل از خشک شدن غلاف انرا با نخ دور پیچ کرده تا غلاف باز نشود و بذر ها ریخته و هدر بروند.

نکته مهم دوم در مورد تکثیر ادنیوم این هستش که حتما دمای محیطی که بذر ادنیوم را کاشته اید رو بالا ببرید . دمای بالای ۲۷ و ۳۰ مطلوب میباشد و جوانه زنی بخوبی صورت میگیرد.

آفات و بیماریها آدنیوم : راستشو بخاین  دیگه مثل قدیما نیستش که خونواده خرزهره از افت در امان باشند. دوستای قدیمیتر میدونن قدیم افت سمت خرزهره نمیرفت علتش هم از اسم این گیاه معلومه !!! ولی امروزه همه چی عوض شده و این گیاه هم مصون از افت نیستش.در مورد افات باید بگه معمولا خانواده شته مهمون ما هستن. مبارزه با افات ادنیوم هم با سمپاشی سم دیازینون به نسبت ۱.۵ تا ۳ در هزار به فاصله ۱۵روز و تکرار ۲ مرتبه.دوستان عزیزی که تجربه مناسب ندارند از دوز پایین ۱.۵ در ۱۰۰۰استفاده کنن.(۱.۵ در هزار یعنی ۱.۵ سی سی در ۱۰۰۰ سی سی).

در مورد بیماری هم باید عرض بشه که اگر از غرقاب شدن وماندابی جلوگیری بشه و در معرض ساعت نور مناسب باشه معمولا بیماری خاصی نداره(البته اگر انها رعایت بشه) و اینها باعث جلوگیری از پوسیدگی ساقه و ریشه میشود .

تغذیه وکود دهی آدنیوم :بونسای ادنیوم چون یک گیاه گلده میباشد دارای تغذیه متفاوتی میباشد و گلدهی ادنیوم باعث مصرف ذخیره اهن خاک میگردد.

بهتر است برای تغذیه وکود دهی آدنیوم از کود مایع حاوی اهن استفاده کرد ودر فصل رشد بصورت ۱۵ روز یکبار اقدام به ابیاری با کود مایع کرد.و اگر علایم کمبود کود اهن را ملاحظه کردید با دوز ۱.۵ در هزار  چند مرتبه بونسای  آدنیوم عزیزتون بدید تا گل بیشتر و خوشرنگ تری بهتون بده.از کود کریستالون صورتی هم میتوانید برای گل انگیزی استفاده کنین.

منابع :  – afraplants.ir – ۲nafare.com – glassy-garden.com – bostane.ir

 ***************************

سلام، من ی گلدون آدنیوم دارم ی ساقه بلند داره و در انتها چند برگ، میخوام گیاه رو هرس کنم که قدش کوتاهتر بشه و برگهاش از پایینتر رشد کنه از کجا باید ساقه رو قطع کنم؟ و برای اینکه ساقه ضخیمتر بشه چکار باید بکنم؟ زمان مناسب هرس کردن چه فصلیه؟ چند وقت بعد تعویض گلدون میشه هرس کرد؟ و برای خاک میشه از خاک کاکتوس استفاده کنم؟ ممنونم 

سلام هر س را مي توان به صورت پنسمان اواخر پاييز و يا هرس فرم دهي اواخر فصل زمستان و يا اوايل بهار انجام داد . حذف و هرس انتهاي شاخه‌هاي نرم، علفي و در حال رشد را كه به كمك انگشتان دست انجام ميگيرد را پنسمان گويند .در هرس فرم مي توان ساقه هايي را که بيش از اندازه بلند شده اند را کوتاه کنيد اما کوتاه کردن آنان نبايد بيش از اندازه باشد. به طور کل در هر برنامه انجام هرس نبايد بيش از يک سوم از حجم کل شاخسار گياه کوتاه و حذف شود. يعني وقتي به توده ساقه هاي حذف شده از گياه نگاه مي کنيد بايد از نظر مقايسه حجمي حداکثر يک سوم ساقه هاي باقيمانده گياه باشد. بيش از اين مقدار گياه را شوکه خواهد کرد. سرزني شاخه در اواخر پاييز مي تواند منجر به تحريک رشد ساقه هاي جديد و افزايش گلدهي گياه در سال آينده شود. البته توجه داشته باشيد که هرس در چنين زماني از سال موجب افزايش حساسيت گياه به سرماي زمستانه مي شود بنابراين بايد به اين مسئله توجه کرد و گياه را در محيطي با دماي مناسب در طي زمستان نگهداري نمود. ياد نبريد که شيره اين گياه سمي است و در هنگام هرس و قطع شاخه ها حتما از دستکش استفاده کنيد.

 

****  

دمای مناسب برای این گیاه بعد از هرس چگونه می باشد؟
باسپاس فراوان
دما نباید از 15 درجه کمتر شود و تا حدود 20 درجه مناسب می باشد .
***************

نحوه کاشت و نگهداری گیاه آدنیوم، رز صحرایی

 

گیاه Adenium obesum (رز صحرایی) ، گیاهی گلدار و گوشتی از خانواده Apocynaceae ( خرزهره ) میباشد که بومی مناطق جنوبی و شرقی آفریقا و کشور عربستان میباشد .

این گیاه به علت داشتن گلهای درشت و زیبا، مقاوم بودن بسیارو نگهداری راحت ،گیاه زینتی بسیار مورد توجهی میباشد .
رز صحرایی جایزه سلطنتی باغ و باغبانی را نیز از آن خود کرده است.

گیاه آدنیوم به صورت بوته ای میباشد و مناسب برای کاشت در باغها، نگهداری در منزل و نگهداری در گلدان به شکل بنسای میباشد.

ریشه و ساقه گیاه آدنیوم دارای شیره سمی میباشد که در آفریقا از سم آن برای شکار استفاده میشود.

آدنیوم گیاهی همیشه سبز، گوشتی و گلدار بوده که ارتفاعی بین ۱ تا ۳ متر دارد ، گستردگی آن بین ۲ تا ۴ متر است .
سرعت رشد این گیاه متوسط است و بین ۲ تا ۵ سال زمان نیاز است تا به رشد کامل خود برسد.
این گیاه در ساقه خود آب ذخیره میکند و در شرایط بی آبی از آن استفاده میکند.
یرگها بافتی چرمی دارند ، طول آنها بین ۵ تا ۱۵ سانتیمتر است و عرضی در حدود ۰٫۳ سانتیمتر دارند.
برگهای این گیاه معمولا در بالای ساقه شکل میگیرند.
گلها بزرگ و شیپورمانند هستند بین ۲ تا ۵ سانتیمتر طول و بین ۴ تا ۶ سانتیمتر قطر آنها میباشد.
فصل شکوفایی گلها از اواخر زمستان تا اواسط بهار میباشد و به رنگهای قرمز، صورتی و سفید مشاهده میشوند.
گلها عقیم میباشند و به تنهایی قادر به بذرافشانی کردن نمیباشند.
گلهای آدنیوم برای پروانه ها و سایر حشرات بسیار جذاب است.
شرایط محیط رشد گیاه آدنیوم ( رز صحرایی ) به شرح زیر است :

خاک: خاک شنی ، ماسه ای، لومی سبک و خوب زهکشی شده .
بهتر است خاک مرطوب باشد و کمی قلیایی.
ph خاک مورد استفاده برای این گیاه بین ۶ تا ۸ باشد.
نور: آفتابی.
این گیاه متعلق به مناطق بیابانی است لذا باید در معرض آفتاب کامل قرار داشته باشد.
آدنیوم به ۴ تا ۵ ساعت تابش مستقیم آفتاب در طول روز نیازمند است.
دما: دمای بین ۱۰ تا ۳۵ درجه برای نگهداری این گیاه دمایی مطلوب بشمار می آید.
این گیاه نباید در معرض سرمای شدید قرار گیرد زیرا باعث از بین رفتن گیاه و ریختن برگهای آن خواهد شد .
آبیاری : در تابستان به صورت روزانه انجام شود .
بهتر است آبیاری طوری صورت گیرد که همواره خاک مرطوب باقی بماند.
آبیاری بیش از اندازه باعث ازبین رفتن گیاه و پوسیدگی ساقه و ریشه خواهد شد.
کوددهی: یک بار در سال صورت گیرد.
گلدهی : در مناطق بومی خود در اواخر زمستان تا بهار گل های شیپوری و بزرگی میدهد.البته برای گلدهی در آپارتمان حتما بایددر دمای زیر ۱۰ درجه به مدت ۲ ماه نگهداری شود تا نیازسرمایی آدنیوم برطرف شود.
هرس: یکی از مسایلی که تولیدکنندگان به آن کمتر توجه میکنند همین هرس می باشد.بطوریکه گیاه به صورت تک شاخ رشد کرده و گلدهی کمی دارد ولی در صورت پینچ(چیدن جوانه انتهایی)آن چند شاخه شده وگلدهی آن افزایش میابد.همچنین میتوان گیاهان پیری که برگهای آن ریخته شده را با هرس شدید دوباره جوان کرد.در گونه هایی که با پیوند افزوده شدند با هرس شدید میشود گیاه را به گلدهی وادار نمود.
تعویض گلدان:گلدان هر دو سال یکبار در بهار با یک سایز بزگرترتعویض شود و حتما خاک قبلی باید به کل عوض شود و ریشه ها هم هرس شود
آفات و امراض: تار عنکبوتی، شپشک و شته از آفت های این گیاه بشمار می آیند.
بیماری های قارچی نظیر لکه برگی و سفیدک پودری این گیاه را تهدید میکند.

تکثیر:
تکثیرتجاری این گیاه به وسیله بذر در ایران مرسوم تراست ولی پیوند،قلمه ساقه و ریشه و حتی خوابانیدن هوایی هم در برخی کشورها مرسوم است.
گلهای این گیاه دگرگرده افشان هستند یعنی باید به وسیله حشرات یا دستی گرده افشانی شوند تا بذر دهند.

هشدار: این گیاه سمی میباشد و مراقب باشید که در دسترس کودکان وحیوانات قرار نداشته باشد.
لمس این گیاه باعث تحریکات پوستی میشود و در صورت بلع باعث مسمومیت میشود.

 ********************

آدنیوم ADENIUM

آدنیوم ADENIUM

آدنیوم Adenium

آدنیوم

آدنیوم یک درختچه زیبا و قابل توجه است که اغلب در آفریقا ، عربستان ، تایلند و … یافت می شود . اما این گیاه مقاوم در سایر نقاط جهان نیز وجود دارد. اما در سایر کشور ها این گیاه معمولا به عنوان بنسای و در گلدان کاشته می شود.

شاخ و برگ : این درختچه دارای ساقه گوشتی و شاخه های ضخیم است . برگ های این گیاه به صورت بیضی و در سایز های متفاوت (۵ تا ۱۷ سانتی متر ) دیده می شود . سایز برگ ها معمولا به نوع گونه و محل نگهداری بستگی دارد .

گلدهی : گل این گیاه برای چندین هفته در بهار ظاهر می شود .

نگهداری آدنیوم

جنس آدنیوم معمولا با نام هایی چون رز صحرا (desert rose) ، رز کارو (Karoo rose)  ، زنبق ایمپالا (impala lily) ، ستاره سابی  (Sabi star )، یا آدنیوم (adenium)  شناخته می شود.

 دو گونه رشد به صورت معمول برای آدنیوم در نظر گرفته می شود . در نوع اول آدنیوم به صورت یک درختچه کوچک رشد کرده و در نوع دوم آدنیوم به عنوان یک درختچه کوتوله یا بنسای رشد می کند.

هر دو نوع زیبایی مخصوص به خود را داشته و در هر دو نوع ساقه ها می پیچند و گیاه گل های بزرگی تولید می کند که چشمگیر هستند.

برخلاف زیبایی چشمگیر ، این گیاه به ندرت به عنوان گیاهی بزرگ پرورش داده می شود. شهرت آدنیوم معمولا به علت رشد کم سرعتش است. اما به صورت کلی اگر از این گیاه مراقبت صحیح و مناسب صورت بگیرد رشد آن سریع خواهد بود .

کلید موفقیت در پرورش آدنیوم: آنها گیاهان صحرایی نیستند.

یکی از تغییرات اساسی که در پرورش آدنیوم برای رشد مطلوب باید در نظر گرفته شود ، رشد آدنیوم به صورت مطلوب است .

 یکی از باورهای عمومی بین مردم این است که این گیاه نمی تواند در مقابل آبیاری خوب مقاومت کند. دو قانون اساسی در پرورش آدنیوم باید در نظر گرفته شود. :

۱-  خاک آدنیوم را مرطوب نگه دارید.

۲-زمانی که گیاه در حالت خفتگی به سر می برد خاک را خشک نگه دارید.

آبیاری :

آدنیوم

رشد بعضی از گونه های گیاهی در بیابان به این منظور نیست که این گیاهان باید در تنش آبی و کمبود آب قرار بگیرند.

  بسیاری از گیاهانی که در شرایط خشک و صحرا رشد می کنند در گذشته گیاهان گرمسیری بوده اند که به علت تغییرات اقلیم با شرایط خشک سازگار شده اند.

آدنیوم ها نیز از این دسته گیاهان هستند و در این سازگاری شرایط مطلوب خود را برای رشد از دست داده و تنها در حد بقا در صحرا ها باقی مانده اند.

تمامی گونه های آدنیوم به جز A.socotranum  به آبیاری فراوان در آب و هوای گرم پاسخ مثبت می دهند. خاک آدنیوم را در تمامی طول فصل رشد مرطوب نگه دارید .

آدنیوم ها از جمله گیاهان ریشه محدود هستند که در روزهای گرم نیازمند آبیاری روزانه است . این گیاه در فیلیپین و هند به عنوان گیاه حاشیه ای در فضای سبز کاشته می شود . میانگین بارش در این کشورها در سال حدود ۱۵۰۰ میلی متر است.

حتی گونه های  A.obesum  و  A.swazicum که نیازمند خواب هستند اگر دمای اتاق ۲۷ درجه سانتی گراد در روز و ۱۰ درجه سانتی گراد در شب باشد نیاز به آبیاری دارند ، اما اجازه بدهید سطح خاک نسبتا خشک شود و بعد آبیاری نمایید.

اگر رنگ  برگ های گیاه  شما تمایل به زرد پیدا کرد ، تکرار آبیاری را بیشتر کنید . اما اگر تنه گیاه باریک و کشیده شد ، آبیاری را کم کنید . در این حالت گیاه شما مستعد به پوسیدگی ریشه خواهد بود .

آدنیوم ها گیاهانی حساس به آبیاری بیش از حد هستند .در فصول خنک آبیاری بیش از حد و در فصول گرم آبیاری اشباع در صورت فقدان زهکش سبب پوسیدگی ریشه و طوقه خواهد شد .

برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه ، از ابیاری بیش از حد خودداری کرده و گلدانی را انتخاب کنید که زهکش مناسب و کافی داشته باشد.

نور :

آدنیوم

آدنیوم ها نیازمند شدت نور بالا در حدود ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ فوت کندل ( نور خورشید در هوای خشک حدود ۱۰۰۰۰ فوت کندل شدت دارد )  هستند . این گیاه اگر کمتر از نیمی از روز نور دریافت کند به صورت علفی و باریک رشد می کند. در صحرا بهترین عملکرد آدنیوم در مکان هایی با ۳۰ تا ۵۰ درصد سایه اتفاق می افتد.  تنها گونه ای از آدنیون که مقاوت خوبی در گرمای فراوان از خود نشان می دهد Adenium swazicum  است.

گیاه در در تمام طول تابستان در یک جهت نسبت به نور خورشید قرار بدهید. اگر گلدان را بچرخانید ممکن است قسمتی از گیاه که در سایه قرار داشته است بسوزد .

 پاییز خطرناک ترین فصل برای این گیاه  به دلیل قدرت خورشید و پایین بودن آن به شمار می رود . گیاهان جوان باید از نور مستقیم خورشید تا زمانی که به ضخامت ۷ تا ۸ سانتی متر برسند دور بمانند.

دما:

آدنیوم

بهترین دما برای آدنیوم ۳۰ تا ۳۵ درجه با رطوبت نسبتا بالا است . اما رشد و گلدهی در دمای بالای ۳۸ درجه سانتی گراد متوقف می شود .

خواب در تمامی آدنیوم ها زمانی که دما  شب به صورت منظم به زیر ۱۰ درجه سانتی گراد برسد اتفاق می افتند . زمانی که گیاه به صورت کامل خشک و خفته شد می تواند دمای نزدیک به انجماد را تحمل کند . اما در این شرایط احتمال ابتلا به پوسیدگی ریشه افزایش می یابد . تمامی گونه های آدنیوم به جز A.swazicum  در دمای زیر -۲ درحه سانتی گراد آسیب شدید دیده و به صورت کامل خشک می شوند.

 تغذیه :

آدنیوم

آدنیوم ها به تغذیه غنی و مداوم پاسخ خوبی می دهند. بهترین نوع تغذیه برای آدنیوم ها استفاده از کود های آرام رها در خاک و تزریق کود ۲۰- ۲۰-۲۰ به خاک بر اساس برنامه ای مشخص با آب آبیاری است.

دلیل اصلی رشد کند آدنیوم ، آبیاری و تغذیه نا مناسب است . اگر این دو اصل به خوبی رعایت شود گیاه شما به صورت باور نکردنی رشد پیدا می کند.

این گیاهان برای گلدهی و رشد نیازمند نیتروژن بالایی  هستند. اگر میزان نیتروژن کودی که شما استفاده می کنید کم باشد گیاه شما طویل و علفی شکل می شود . علاوه بر این در زمان گلدهی ، گل های از کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهند بود .

زمستان گذرانی :

آدنیوم

این گیاهان در شرایط آب و هوایی که  با یخبندان و سرما همراه است باید در گلدان کاشته شوند. برخی از گونه های آدنیوم از جمله Adenium obesumA.swazicum, اگر دما زیر ۱۰ درجه سانتی گراد نشود نیاز به خفتگی ندارند.

شناخت خواب برای یک گیاه بسیار مهم است . زمان و عمق خواب در گونه های مختلف آدنیوم متفوات است. اولین و بارز ترین علائم خواب آدنیوم ریزش و زرد شدن ناگهانی برگ ها است . چند هفته پیش از این اتفاق ممکن است شما با کم شدن نیاز آبی گیاه خود مواجه شوید .

گاهی اوقات برگ های مسن به علت کوتاه شدن طول روز در پایین ریزش پیدا می کنند. در این صورت اگر برگ های جوان هنوز در حال رشد هستند نیاز به کاهش آبیاری نیست .

برخی اوقات به دلیل تغییرات ناگهانی آب و هوا ، کاهش آبیاری و … گیاه برخی از برگ های خود را از دست می دهد. تا زمانی که تنه گیاه برگ های جدید تولید می کند آبیاری را به حالت نرمال نگه دارید .

خواب در گونه های مختلف آدنیوم متفاوت است به عنوان مثاله در A.boehmianum and A.multiflorum  با ریزش کامل برگ ها همراه است اما درA.somalense andA.arabicum اگر آبیاری ادامه پیدا کنم برگ ها باقی می مانند.

اگر فضای شما به گونه ای است که گیاه نور کافی را دریافت نمی کند یا به صورت اجباری باید به خواب زمستانی برود ، آبیاری را در دمای زیر ۱۰ درجه یا زمانی که علائم خفتگی ظاهر می شود کم کنید .

گلدان را در مکانی که خنک ، خشک و به دور از یخ زدگی باشد قرار بدهید . در دوره خواب گیاه نیازمند نور نیست و نور کم نیز می تواند نیاز گیاه را برطرف کند.

درک پایان دوره خواب ادنیوم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است . معمولا پوسیدگی ریشه به علت آبیاری زیاد در فصل بهار به علت تشخیص نادرست بیداری رخ می دهد و این اتفاق در گیاهانی که به تازگی جا به جا شده اند خطرناک تر است.

به عبارت دیگر تا زمانی که خاک آدنیوم کامل خشک نباشد ، اولین برگ ظاهر نمی شود . اما بهتر است در طول فصل زمستان ماهی یکبار به میزان کمی سطح خاک آدنیوم را مرطوب کنید تا آب مورد نیاز برای جوانه زنی در فصل بهار تأمین شود.

نزدیک به فصل بهار به گیاه خود توجه کنید و زمانی که اولین نشانه های رشد را در گیاه مشاهده کردید و اولین جوانه ظاهر شد آبیاری را به آرامی شروع کنید و به تدریج میزان آبیاری را افزایش بدهید.

گلدان

آدنیوم

ریشه آدنیوم برای رشد نیازمند فضای کافی است . گیاهانی که برای رشد ریشه فضای کافی نداشته باشند حتی در صورت تغذیه و ابیاری کافی ، رشد کمی خواهند داشت.

گلدان های پلاستیکی ، رسی ، لعابداری گلدان های مناسبی برای آدنیوم به شمار می روند. اما به یاد داشته باشید به علت گسترش سریع ریشه ادنیوم نباید گلدان گران قیمتی تهیه کنید. بهتر است گلدان هایی با دیواره ضخیم و کاسه ای شکل را انتخاب کنید.

ترکیب خاک مورد استفاده برای آدنیوم بسیار متنوع بوده ، اما دو نکته در تعویض گلدان آدنیوم حائز اهمیت است:

۱- زهکشی مناسب و کافی برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه

۲- ترکیب خاک باید ۴ واحد ماسه ، ۱ واحد پیت ماس و اسیدیته خاک باید بین ۵٫۵ تا ۸ باشد . البته در ترکیب خاک مناسب تجربه بهترین ترکیب را معرفی به شما نشان می دهد.

تعویض گلدان را زمانی که گیاه فعال است انجام بدهید. در فصل پاییز که گیاه به خواب می رود به دلیل شرایط ایجاد شده احتمال بیمار شدن و از بین رفتن وجود خواهد داشت .

اگر در هنگام جا به جایی گیاه ریشه بزرگ آسیب دید یا هوا به اندازه کافی گرم و خشک نیست تا ۱ هفته آبیاری انجام ندهید.

 اما اگر آسیب دیدگی به وجود نیامد بلافاصله بعد از تعویض گلدان آبیاری را انجام بدهید . تنش آبیاری ممکن است گیاه شما را تا تابستان سال آینده به خواب ببرد.

پس از جابه جایی گیاه توجه داشته باشید که به صورت ناگهانی گیاه را به نور آفتاب منتقل نکنید  و تدریجا این کار را انجام دهید . در صورت جا به جایی ناگهانی احتمال سوختگی ریشه وجود خواهد داشت .

آفات ، بیماری ، مشکلات

آدنیوم

آفات به ندرت به آدنیوم هایی که بیرون از خانه رشد می کنند آسیب می زنند. گاهی اوقات برگ های جدید به دلیل آفاتی چون تریپس ها و پسیل ها که دیده نمی شوند از بین می روند.

برای کنترل این آفات از سم های سیستماتیک استفاده کنید . ممکن است مجبور باشید چندین بار از این درمان استفاده کنید.

با وجود سمی بودن گیاه آدنیوم ، گاهی اوقات جوندگان به تنه و ریشه گیاه آسیب می زنند.

بیشترین خسارت در فضای داخلی خانه توسط ، شپشک آرد آلود ، کنه تار عنکبوتی ، شته و مگس سفید اتفاق می افتد. ادنیوم به برخی از حشره کش ها حساس است در نتیجه در استفاده از حشره کش ها دقت کنید. از صابون های حشره کش و دیازینون  که برای گیاه مشکلی ایجاد نمی کنند با مشورت گیاه پزشک استفاده کنید.

ریشه این گیاه به پوسیدگی های ناشی از رطوبت از جمله فیتوفترا و پتیوم  حساس است . بهترین راه برای مواجه با این قارچ ها پیشگیری است ، اکثریت قارچ کش ها توانایی از بین بردن این قارچ ها را ندارند و قارچ کش هایی که برای این قارچ ها استفاده می شوند از قیمت بالایی برخوردار هستند.

استفاده از خاک با زهکشی مناسب و رعایت میزان آبیاری می تواند در پیشگیری در برابر این قارچ ها موثر واقع شود.

توجه داشته باشید هیچ گونه از علف کش ها با ماده فعال همانند اُریزالین (سورفلان) را استفاده نکنید . اکثریت گونه های خانواده خرزهره از جمله آدنیوم به این سم از خود حساسیت نشان می دهند. یک بار استفاده از این مواد باعث مرگ تدریجی گیاه شما خواهد شد.

 اتیوله شدن گیاه ( ضعیف و رشد باریک تنه ) به دلیل آبیاری بیش از حد یا کوددهی نامناسب ، نور نامناسب و تهویه نا مناسب به وجود خواهد آمد . بهبود گیاه در این وضعیت با تغییر شرایط و هرس تنه به راحتی امکان پذیر خواهد بود .

این مطلب را نیز مطالعه کنید   رعنا زیبا (Blanket flower)
 

 مراقبت از نمونه بالغ

زمانی که گیاه شما به اندازه دلخواه رسید ، آبیاری و کوددهی را کاهش بدهید .  حتی اگر هوا گرم بود این کار را انجام دهید . آدنیوم بر اساس سازگاری که پیدا کرده حتی با ۲ بار آبیاری در ماه زنده خواهد ماند. گیاهانی که تحت شرایط تنش به رشد خود ادامه دهند بعد از مدتی به بسیاری از آفات و مشکلات مقاوم می شوند.

تکثیر

گیاه بالغ را می توان از طریق قلمه تکثیر کرد . قلمه های چوبی به احتمال زیاد ریشه می دهند اما ریشه دهی این گیاه چندین ماه طول می کشد .

 بهترین طول برای قلمه ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است . پس از برش به صورت مورب ، قلمه را در داخل هورمون ریشه زایی قرار دهید و در یک محیط سبک مثل پرلیت ، شن و … قرار دهید .

بهترین دما برای ریشه زنی ۳۲ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است . تحت این شرایط ریشه زایی ۲ تا ۴ هفته به طول می انجامد .

با آب آبیاری از قارچ کش مناسب استفاده کنید . به یاد داشته باشید اگر گیاه تحت تاثیر تنش ابی قرار بگیرد ریشه نخواهد داد . در نتیجه خاک را مرطوب نگه دارید .

پیوند زدن در آدنیوم یکی از روش های موفق تکثیر است و باعث افزایش رشد خواهد شد . گونه هایی از آدنیوم مانند A.swazicum که تنه باریکی دارند اگر بر روزی یک طوقه شکل گرفته پیوند زده شوند رشد خوبی خواهند داشت .

پیوند زدن برای قرار دادن چند گل بر روی یک شاخه می تواند مفید واقع شود . شکاف پیوند باید در حدود ۱ سانتی متر باشد و ساقه های ضخیم تر می توانند درصد گرفتن پیوند را افزایش بدهند .

افزایش آدنیوم از طریق بذر کاری ساده است . اما بدست آوردن بذر از گیاه به دلیل مشکل در بذر افشانی ساده نخواهد بود .

دانه ها معمولا یک هفته ای در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد جوانه می زنند. قبل از کاشت بذر آن ها را با محلول قارچ کش تیمار کنید . بذر آدنیوم معمولا رشد سریعی دارد .

رشد گونه ای بزرگ از آدنیوم

تمامی گونه های آدنیوم توانایی رشد سریع را دارند. پرورش گونه های بزرگ آدنیوم نیازمند پیوند زدن های متعدد در ۲ تا ۳ سال اول است . معمولا آدنیوم تا زمانی که بلوغ نرسیده است رشد زیادی دارد و گیاهان بالغ سرعت رشد کمتری خواهد داشت .

منبع : طراحان منظر

 ******************

Adenium socotranum

 

معرفی

خانواده: Apocynaceae
بومی: بومی مرکز و شرق آفریقا
نام علمی: Adenium socotranum
نام های دیگر: 

  • Adenium obesum ssp. socotranum

 

شناسایی

شکل ظاهری:غول Adenium با تنه ای مخروطی تا قطر ۲و۴ متر و ارتفاع ۳ الی ۵ متر می باشد. از این گیاه به بائوباب مینیاتوری نیز تشبیه می شود. این گیاه در کشت بسیار ناشناخته می باشد. در اروپا در تابستان برگ دهی دارد ولی در بیشتر موارد در زمستان رشد می کند.
تیغ: ندارد.
برگ: برگ ها حدود ۱۲ سانتی متر که به سمت نوک عریض تر شده و به رنگ سبز تیره با رگه های سفید می باشد.
گل: به ندرت گل می دهد و در صورت گلدهی، گل ها صورتی روشن و رنگ پریده به قطر ۱۰ الی ۱۳ سانتی متر
میوه: پس از گلدهی تبدیل به میوه هایی دراز شبیه لوبیا به رنگ های سبز یا سبز متمایل به قهوه ای می شود که حاوی بذر می باشد.
بذر: به شکل تجاری بذر های آدنیوم در غلاف های خشک شده ارایه می شود که بذر ها داخل آن قرار دارد.

Adenium socotranum در یک سالگی

Adenium socotranum در یک سالگی

Adenium socotranum در دو سالگی

Adenium socotranum در دو سالگی

گل Adenium socotranum

گل Adenium socotranum

شروع اولین گلدهی از حدود دو سالگی در Adenium socotranum

شروع اولین گلدهی از حدود دو سالگی در Adenium socotranum

شروع اولین گلدهی از حدود دو سالگی در Adenium socotranum

شروع اولین گلدهی از حدود دو سالگی در Adenium socotranum

کشت

نور:

  • به نور مستقیم آفتاب (فیلتر شده) و یا غیرمستقیم کامل نیاز دارد.
  • در کل بین ۴ تا ۵ ساعت آفتاب مستقیم نیاز دارد و در این شرایط گلدهی دارد.
  • نور کم موجب بلندی و باریکی ساقه ها، عدم گلدهی و کاهش میزان برگ ها می شود.
  • گیاه جوان باید بیش از گیاه بالغ از نور شدید آفتاب محافظت کرد.
  • در صورت دریافت نور از پنجره گیاه به سمت نور خم می شود بنابراین به صورت دوره ای گلدان را بچرخانید.

آبیاری:

  • در فصل رشد آبدهی پس از خشک شدن خاک (حداقل ۲ تا ۳ سانت بالای خاک خشک شود) به صورت سیراب باشد.
  • در دوره خواب آبیاری محدود تر شود.
  • آبیاری زیاد و مداوم منجر به پوسیدگی ریشه و مرگ می شود.
  • به خشکی مقاوم است ولی خشکی زیاد موجب عدم گلدهی، ریزش برگ ها و ورود به دوره رکود و چروکیدگی ساقه ها و تنه می شود.
  • مهپاش مستقیم نشود ولی اگر رطوبت محیط افزوده شود برای این گیاه ایده آل است.
  • رطوبت به همراه گرمای مناسب موجب تنوع رنگ گل ها می شود.

خاک:

  • خاک مخصوص کاکتوس که زه کشی و تهویه خوبی داشته باشد.
  • گلدان هر دو سال یک بار با افزایش یک سایز تعویض شود.
  • حتما برای جلوگیری از پوسیدگی و عدم تراکم خاک به طور کامل تعویض شود و ترجیحا ریشه ها نیز هرس گردد.
  • گلدان مناسب این گیاه سفالی می باشد و ترجیحا پلاستیکی نباشد.
  • ریشه های این گیاه گوشتی و بزرگ است ترجیحا برای تعویض گلدان بجای در آوردن از گلدان، گلدان گیاه شکسته شود.
  • هرس تا محل کلفت بودن ریشه اشکالی ندارد.
  • گلدان با قطر بیشتر و بدون تغییر عمق باشد. در کل تعویض این گیاه به جهت افزایش قطر گلدان بوده و عمق آن نباید افزایش یابد.

دما: دمای بین ۱۰ تا ۳۶ درجه برای این گیاه ایده آل است. نسبت به سرما و یخ زدگی بسیار آیب پذیر است. زیر ۱۰ درجه به خواب می رود.
کوددهی:

  • کود کامل در فصل رشد (بهار و ترجیحا پس از شروع گلدهی) ماهی یک بار به میزان نصف میزان متعارف باشد.
  • برخی پرورش دهندگان یک بار برای فصل بهار را پیشنهاد می کنند.
  • در پاییز و زمستان نباید کود دهی شود.
  • نحوه کود دهی بسیار مهم است که پس از آب دادن گیاه محلول کود داده شود.
  • کود دادن گیاه تشنه امکان آسیب رساندن به ریشه ها را زیاد می کند.

تکثیر:

  • به صورت تجاری از طریق بذر تکثیر می شود.
  • می توان از طریق پیوند، قلمه ساقه و یا ریشه و خواباندن هوایی تکثیر کرد.
  • گلها در صورت گرده افشانی توسط حشرات تولید بذر می کنند.

علایق زیستی

فصل رشد: اواخر زمستان تا اواخر تابستان با رشد بسیار کم
فصل گلدهی: از اوایل بهار تا اواخر بهار. این گونه برعکس بقیه آدنیوم ها در زمانی که برگ دارد گل می دهد. اولین گلدهی از حدود ۱۰ سالگی شروع می شود.
فصل استراحت: بلافاصله بعد گلدهی گیاه وارد مرحله خواب می شود.

Adenium socotranum در شش سالگی

Adenium socotranum در شش سالگی

مزرعه پرورش Adenium socotranum

مزرعه پرورش Adenium socotranum

توضیحات

  • آدنیوم Adenium نوعی succulent گلدار و گوشتی است که زیر مجموعه راسته Gentianales و خانواده Apocynaceae و جنس Adenium است.
  • به خاطر شکل تنه و برگ ها و همچنین نحوه رشد آن مورد استفاده برای ساخت بونسای می باشد.
  • نسبت به خشکی و گرما مقاوم در طول فصول گرم یک دوره دورمنسی داشته، فصل و سرعت رشد کوتاهی دارد به همین دلیل ساقه های کوتاه و کلفت و برگ های گوشتی دارد.
  • گونه ای با رشد مناسب و سریع و پر استفاده در طراحی محیطی در مناطقی که یخبندان ندارد.
  • هرس نمودن این گیاه نکته کلیدی در زیبایی آن می باشد. اصولا این گیاه شاخه نمی زند مگر آنکه قسمت جوانه انتهایی آن بریده شود که خود عامل شاخه زندن و گلدهی بیشتر است.
  • حتی گیاه پیر را می توان با حجم زیاد هرس جوان کرد.
Adenium socotranum در زیستگاه طبیعی

Adenium socotranum در زیستگاه طبیعی

Adenium socotranum به شکل بن سای

Adenium socotranum به شکل بن سای

 




:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 17961
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: